Ishalka

Nästa typ av halka i vår serie om vinterhalka på vägarna är ishalka. Ishalka uppstår när vatten på vägytan fryser till is i ett lager eller fläckvis. Det kan gå till på flera olika sätt:

Händelseförlopp 1:

  1. Det finns vatten på vägen på grund av regn, snö som har smält eller någon annan orsak.
  2. Vägytetemperaturen sjunker under 0 grader och vattnet fryser då till is.
  3. Halka!

Yttemperaturen sjunker då utstrålningen av värme överstiger instrålningen. Alla objekt, även vägar, strålar ut värme i proportion till objektets temperatur. Instrålningen kan vara direkt solstrålning eller strålning från luft eller moln. På natten när det är mörkt är det ingen solstrålning men om det finns låga och tjocka moln kan de stråla ut så mycket värme till vägen att det bara blir ett litet underskott och vägtemperaturen sjunker då bara sakta. Om det klarnar upp kan temperaturen istället börja sjunka snabbt. Temperatur nära 0, våt vägbana och uppklarning i molntäcket är en kombination som ofta leder till halka.

Händelseförlopp 2:

  1. Vägytetemperaturen är redan under 0 grader.
  2. Nederbörd i form av regn eller blötsnö faller på den kalla vägytan och fryser då till is.
  3. Halka!

Vintertid kommer det ibland in lite varmare luft som gör att nederbörden faller i form av regn. Men närmast marken och i ytan kan temperaturhöjningen ta längre tid, så det kan fortfarande vara minusgrader i ytan när regnet kommer in.

Händelseförlopp 3:

  1. Vägytetemperaturen är nära 0 grader (kan vara både över och under 0).
  2. Underkylt regn faller på ytan och fryser till is vid kontakt med ytan.
  3. Halka!

Den lurigaste ishalkan är den som är på grund av underkylt regn. Underkylt regn uppstår när regn faller igenom ett tunt luftlager där temperaturen är under 0 grader och dropparna kyls till minusgrader men inte hinner omvandlas till is. Hinner regnet frysa innan det når marken bildas istället iskorn eller kornsnö. När underkylt regn slår i marken fryser det omedelbart till is och det kan bli blixthalka, även om yttemperaturen är någon plusgrad. Underkylt regn är dessutom svårt att prognosticera och det kan därför ställa till med stora problem för vägtrafikanter.

 

Det här inlägget postades i Väderskola. Bokmärk permalänken.

Kommentointi poistettu