Den första förrädiska halkan – se upp när det klarnar upp!

Nu när vintern kommer allt närmare är det dags att börja tänka på halka och vinterdäck. Under senhösten och vintern kan kall och torr luft strömma ner över landet, ofta i samband med högtryck, vilket gör att det blir klart och kallt nattetid. Är det klart så ökar utstrålningen av värme från marken och luften närmast och det kan bli mycket kallare i markytan än en bit upp i luften ovanför. Är det dessutom svag vind ökar risken för halka. Det beror på att en mindre mängd varmare luft blandas ner av vinden från luften högre upp. Så om du ska ut och åka bil tidigt en morgon, se upp! Även om termometern visar en eller ett par plusgrader i luften utanför fönstret kan det vara minusgrader vid marken. En klar natt kan det vara en mycket kraftig markinversion, det vill säga att temperaturen ökar snabbt med höjden från marken i ett luftlager. Det är inte heller säkert att det syns om daggen frusit och bildat en tunn film av is på vägen eller om det är frost. Var speciellt försiktig vid broar och bergskärningar, där kan det vara kallare och fuktigare än i omgivande partier. I genomsnitt kommer den första höstfrosten redan under september i nästan hela landet, i delar av fjällvärlden redan i augusti.

Hur blir det då med halka resten av den här veckan? Jo, som det ser ut nu onsdag kväll är det bara i norra Norrlands inland som det kan bli aktuellt med någon vinterhalka, det väntas några cm snö i de västra delarna av Västerbottens län och i sydvästra Norrbottens län under torsdag-fredag. Längre söderut är det plusgrader och tidvis en del regn som gäller och längre norröver ser det visserligen ut att bli några minusgrader, men det är för torrt för att det ska bli frostigt. Kom ihåg att se upp vid broar och dylikt där det finns extra fukt i luften, då kan halkan slå till när det blir kallt, även om det är torrt i området runt omkring.

Följ läget i trafiken på Trafikverkets hemsida, där hittar du även Forecas varningskarta för ny halka ”halkriskkartan”.

Varning!

 

Det här inlägget postades i Årstider, Väderhändelser, Väderskola. Bokmärk permalänken.

Kommentointi poistettu